Co to znaczy, że nasza strona jest responsywna i dlaczego ten termin stał się w ostatnich kilku latach tak bardzo popularny? Dlaczego dziś częściej usłyszymy „responsywne strony internetowe” niż samo „strony internetowe”? Czy warto się nad tym zastanawiać przy tworzeniu strony internetowej? Jeśli nadal zadajesz sobie te pytania, ten artykuł jest dla Ciebie.
Termin responsywność z definicji tłumaczymy jako odpowiedni. W odniesieniu do strony internetowej oznacza, że dana witryna www jest odpowiednia dla wszystkich urządzeń, na których może być wyświetlana. Odpowiednia i wyświetlana to słowa klucze. Nasz strona internetowa będzie poprawnie wyświetlała się (treści, zdjęcia, zawartość) na wszystkich urządzeniach, tj. deskopach komputerowych, telefonach, tabletach.
W praktyce oznacza to, że użytkownicy naszej strony internetowej (stali i potencjalni klienci) mogą przeglądać naszą stronę www na dowolnym urządzeniu w sposób przejrzysty, łatwy, kompleksowy. Strona w technologii RWD nie ucina treści i innych zawartości, poprzez automatyczne dopasowanie strony do wielkości wyświetlacza użytkownika.
Strony, które nie są responsywne, zachowują się jak niepodzielna całość, mają jeden rozmiar- dlatego aby przejrzeć je np. na telefonie musimy przesuwać zawartość w każdą stronę, powiększać niewidoczną, małą czcionkę, trudno jest nam dotrzeć do treści, której poszukujemy. Nie lubimy takich stron. Zazwyczaj szybko wychodzimy z takich stron i szukamy innej firmy, której strona będzie przyjazna dla naszego urządzenia, a my szybko dotrzemy do ważnych dla nas informacji.
Googlując „strona internetowa” najczęściej pojawiające się wyniki będą zawierały przedrostek responsywna lub RWD. Dzisiaj te terminy są wręcz nierozerwalne. Skąd to się wzięło i czy jest to tylko wymysł programistów? W poprzednim punkcie wspomniałam już o tym, jak zachowa się przeciętny użytkownik smartphona, trafiający na stronę NIEresponsywną. Zamknie okno. Wyszuka ponownie. Trafi do konkurencji.
Wraz z nastaniem ery urządzeń przenośnych, nastała era stron mobilnych oraz responsywnych. Jest to naturalna kolej rzeczy. Wymóg dla stron internetowych i agencji interaktywnych, stawiany przez urządzenia i użytkowników mobilnych.
Firmy, blogerzy, portale, które cenią swoich klientów obecnych i przyszłych, są dziś zobowiązani do wdrożenia RWD dla swoich witryn. Połowa użytkowników internetu korzysta z innego urządzenia niż poczciwy domowy pecet. Dlatego, jeśli nie chcemy stracić połowy potencjalnych, powracających klientów i użytkowników naszych witryn, RWD powinniśmy potraktować jako konieczność i wymóg, wyjście na przeciw klienta.
Wybór strony internetowej lub responsywnej strony internetowej należy do Ciebie. Pamiętaj, że klienci również mają wybór, a dotarcie do konkurencji nigdy nie było tak łatwe, jak w dobie internetu!
Jeszcze przed upowszechnieniem RWD, pojawił się termin mobilne strony internetowe. Często termin ten używany jest zamiennie, natomiast w założeniu oznacza zupełnie inne podejście do projektowania. Strony mobilne są osobnym bytem, niezależnym od naszej strony www otwieranej na ekranie komputera. Są projektowane specjalnie pod urządzenie mobilne (telefon), wdrażane niezależnie od strony otwieranej na komputerze, mogą wyglądać inaczej i zawierać inne treści niż strona otwierana na pc. Najczęściej otwierane są w subdomenie, zawierającej literkę m np. m.domena.pl
Responsywność natomiast powoduje inne ułożenie treści, ale nadal jest to ta sama strona, którą otwieramy na komputerze, w tej samej domenie. Technologia pozwala na to, aby w RWD część treści była widoczna/niewidoczna na ekranie komputera lub telefonu. Możemy zatem sprecyzować, które elementy strony będą wyświetlane na telefonie, a które tylko na komputerze. Ta funkcja staje się przydatna zwłaszcza przy zaawansowanych stronach, rozbudowanych treściach, które użytkownikowi mobilnemu będą bardziej przeszkadzały, niż pomagały. Możemy zauważyć tu połączenie cech strony mobilnej i strony w technologii RWD. Warto o tym wiedzieć zlecając wykonanie strony internetowej.
Decydując się na stworzenie strony internetowej w dzisiejszych okolicznościach powinniśmy kierować się przede wszystkim tym, w jaki sposób klienci docierają na naszą stronę www, z jakiego urządzenia korzystają i ile czasu poświęcą na znalezienie informacji. Statystycznie co druga osoba trafi do nas z urządzenia mobilnego, poświęcając nam kilka sekund. Jeśli nasza strona nie otworzy się w sposób przejrzysty i przyjazny na smartphonie, prawdopodobnie nie poświęci nam ani sekundy, a my stracimy potencjalnego klienta. Zadbaj o to, aby użytkownik mobilny łatwo dotarł do danych kontaktowych, i w kilku zdaniach zapoznał się z Twoją ofertą.
W erze urządzeń mobilnych, kiedy częściej korzystamy z internetu w telefonie czy tablecie, strona internetowa naszej firmy powinna być dostosowana do urządzeń przenośnych, czyli responsywna lub mobilna. Po prostu. Go RWD!