Niezależnie od tego ile kosztuje Twoja strona internetowa, koszty te można zoptymalizować tak, aby zaoszczędzić pieniądze. Temat oszczędzania na stronie internetowej może być dość kontrowersyjny, bo czy warto oszczędzać na czymś, co finalnie jest narzędziem do zdobywania klientów, czyli zarabiania? Na czym zaoszczędzić można, a na czym oszczędzać się nie powinno, bo efekt może być odwrotny do założonego, odpowiem w tym poście.
Ciężko oszczędzić pieniądze na czymś, co jest już darmowe. Warto zwrócić uwagę na to, że oszczędność ta jest pozorna. Nawet jeśli strona została stworzona w darmowym kreatorze jako strona na próbę, to zastanów się czy ta próba cokolwiek wniesie w Twoje doświadczenie ze stroną internetową? Jeśli myślisz, że sprawdzisz czy strona generuje ruch i obrót w Twojej firmie, to nic bardziej mylnego!
Czy Twój potencjalny klient potraktuje poważnie Twoje usługi/towar jeśli na stronie wyświetlą się banery reklamowe, na które nie masz wpływu, a domena i strona nie jest Twoją własnością? Prawdopodobnie opuści stronę szybciej, niż na nią wszedł. Zaufanie klienta w internecie jest niższe niż w sklepie stacjonarnym, czy kontakcie bezpośrednim z usługodawcą. Na zainteresowanie użytkownika w internecie masz około 3 sekund, tyle wystarczy aby potencjalny klient odrzucił Twoją firmę, lub dał Ci kredyt zaufania na kolejne kilka sekund.
Druga sprawa- samo posiadanie strony w internecie, nawet jeśli jest ona profesjonalnie wykonana, nie gwarantuje zawrotnego zwiększenia liczby klientów, ponieważ proces jest ten bardziej złożony i ściśle zależny od prowadzonych działań marketingowych.
Zakładam, że nie korzystasz z darmowych kreatorów stron internetowych, jeśli zależy Ci na wizerunku firmy godnej zaufania.
Niezależnie od tego, czy stronę wykonujesz samodzielnie czy też zlecasz to specjalistom, serwer musi być! Czy o tym wiesz czy nie- płacisz za serwer. Serwer to miejsce, gdzie znajdują się pliki Twojej strony internetowej. Strona nie jest tworem zawieszonym w czasoprzestrzeni- potrzebuje dysku, na którym jest zapisana, tak jak Twój komputer ma dysk, na którym zapisujesz swoje pliki.
Kwestia serwera w przypadku zlecenia wykonania strony specjalistom, bywa często nieomawiana. Dlaczego? Dlatego, że spora część klientów, która zakłada swoją pierwszą stronę nie ma świadomości istnienia serwera, a firma nie widzi potrzeby uświadamiania klienta, lub serwer nie jest wyodrębnioną kwotą na fakturze, a jest wliczony w całkowity koszt strony lub abonament miesięczny. Ma to swoje plusy i minusy. Trafiają do nas często klienci, którzy twierdzą, że wcześniej serwera nie mieli lub nie płacili za niego. Prawda jest taka, że mieli i płacili, tylko nie byli tego świadomi.
Warto przyjrzeć się tej kwestii z kilku powodów. Od serwera zależy mi.:
Zaoszczędzić na serwerze możesz w przypadku, gdy Twoja strona jest tylko formą wizytówki w internecie, nie planujesz jej rozbudowywać i często aktualizować. Możesz wtedy spokojnie rozpatrzeć najprostsze i tanie rozwiązania na rynku.
W przeciwnym wypadku, kiedy Twoja strona zapowiada się na portal, często aktualizowany i rozbudowywany, a dodatkowo działania marketingowe będą kierowały ruch na tą właśnie stronę, nie skąp na dobry serwer. Pieniądze wydane na kampanie marketingowe, reklamę itd. pójdą na marne, jeśli w najważniejszym okresie strona będzie miała przerwy w działaniu, z powodu dużej ilości wejść. Pamiętaj, aby poinformować o tym dostawcę serwera, który dobierze odpowiednie parametry serwera dla Twojej strony.
Domeny z rozszerzeniem .pl zazwyczaj są darmowe na pierwszy rok użytkowania. Ceny za kolejny rok są zbliżone w wielu firmach, więc różnice które są wielkości kilku zł, nie mają większego wpływu na koszt ogólny strony internetowej w skali roku czy miesiąca.
Warto tutaj nadmienić, że zmiana domeny co roku- tylko po to aby zaoszczędzić kwotę 100zł-150zł w skali roku, działa na niekorzyść wizerunku firmy. Zastanów się nad tym, co poprawić w swojej firmie, jeśli opłata domeny stanowi problem finansowy.
Wybierając system CMS możemy sporo zaoszczędzić, zarówno na samym systemie i licencji, ale również na obsłudze tego systemu. O systemach, ich możliwościach i cechach przeczytasz w poście: Strona otwarta vs strona na systemie autorskim
Zakładając, że Twoja strona jest oparta o system CMS, masz możliwość zaoszczędzić na obsłudze, ale będzie to uzależnione od:
*W poście 20 funkcji dobrego kreatora stron internetowych prezentuję możliwości kreatora podstron, z których korzystam obsługując swoje strony, oraz z których korzystają nasi klienci do aktualizacji swoich stron. Obsługa tego systemu jest intuicyjna, nie wymaga umiejętności programistycznych, daje zaawansowane możliwości z poziomu panelu admina.
Nadmierne skupianie na detalach, personalizacja każdego pixela strony pod gust właściciela danej firmy, jest dzisiaj stratą czasu i trwonieniem firmowych pieniędzy. W ciągu ostatnich lat najważniejsza stała się funkcjonalność, czytelność, użyteczność strony dla potencjalnego klienta, oraz to jak szybko użytkownik dotrze do potrzebnych mu informacji.
Obecnie projektujemy strony pod użytkownika strony internetowej, oraz wymagania dzisiejszej technologii. W tym wypadku radzę zaufać profesjonalistom i ich obyciu w obowiązującym designie i trendach.
Jeśli podoba Ci się portfolio firmy, i wybierasz ją mi. ze względu na ich projekty, to nie ingeruj za wszelką cenę w pracę grafika. Wpadniesz w błędne koło odpłatnych zmian, dokonywanych pod Twoje dyktando, które się nie sprawdzą i nie wniosą absolutnie niczego w pozyskanie klienta dla Twojej firmy. Jedyne co zyskasz, to swój własny zachwyt, który niekoniecznie będzie podzielany przez innych oraz nieszczęśliwego grafika, który płacze nad Twoją stroną.
Pomyśl o tym, że finalnym celem Twoich działań w internecie jest pozyskanie klienta. Strona jest do tego podstawowym narzędziem, a wszystkie elementy strony składają się na efekt końcowy. Najważniejszym celem jest konwersja użytkownika strony w klienta Twojej firmy. W tym względzie zawsze warto zaufać specjalistom, niż działać na własną rękę, kierując się jedynie chęcią oszczędności finansowych, dlatego że po kilku miesiącach czy nawet latach bycia samograjem, możemy odkryć, że stoimy w miejscu.