grupad.pl blog
Wiedza dostarczona przez GrupaD, to tutaj tworzymy m.in kurs wordpress abyś samodzielnie mógł stworzyć stronę internetową

Jak zaoszczędzić na stronie internetowej?

Admin
20 marca, 2016
Pracuję w branży już 10 lat. TOP30 Blog podróżniczy w Polsce (zamieszkali.pl) Grafika, malowanie (aadamska.pl), odpowiadam za dostarczenie najlepszej treści na blogu.
Autor: Arleta Adamska. Pracuję w branży już 10 lat. Top30 blog podróżniczy w Polsce, SEO Content Manager, Specjalista Grafik

Niezależnie od tego ile kosztuje Twoja strona internetowa, koszty te można zoptymalizować tak, aby zaoszczędzić pieniądze. Temat oszczędzania na stronie internetowej może być dość kontrowersyjny, bo czy warto oszczędzać na czymś, co finalnie jest narzędziem do zdobywania klientów, czyli zarabiania? Na czym zaoszczędzić można, a na czym oszczędzać się nie powinno, bo efekt może być odwrotny do założonego, odpowiem w tym poście.

1. Darmowe kreatory stron

Ciężko oszczędzić pieniądze na czymś, co jest już darmowe. Warto zwrócić uwagę na to, że oszczędność ta jest pozorna. Nawet jeśli strona została stworzona w darmowym kreatorze jako strona na próbę, to zastanów się czy ta próba cokolwiek wniesie w Twoje doświadczenie ze stroną internetową? Jeśli myślisz, że sprawdzisz czy strona generuje ruch i obrót w Twojej firmie, to nic bardziej mylnego!

Czy Twój potencjalny klient potraktuje poważnie Twoje usługi/towar jeśli na stronie wyświetlą się banery reklamowe, na które nie masz wpływu, a domena i strona nie jest Twoją własnością? Prawdopodobnie opuści stronę szybciej, niż na nią wszedł. Zaufanie klienta w internecie jest niższe niż w sklepie stacjonarnym, czy kontakcie bezpośrednim z usługodawcą. Na zainteresowanie użytkownika w internecie masz około 3 sekund, tyle wystarczy aby potencjalny klient odrzucił Twoją firmę, lub dał Ci kredyt zaufania na kolejne kilka sekund.

Druga sprawa- samo posiadanie strony w internecie, nawet jeśli jest ona profesjonalnie wykonana, nie gwarantuje zawrotnego zwiększenia liczby klientów, ponieważ proces jest ten bardziej złożony i ściśle zależny od prowadzonych działań marketingowych.

Zakładam, że nie korzystasz z darmowych kreatorów stron internetowych, jeśli zależy Ci na wizerunku firmy godnej zaufania.

2. Serwer (inaczej nazywany hostingiem)

Niezależnie od tego, czy stronę wykonujesz samodzielnie czy też zlecasz to specjalistom, serwer musi być! Czy o tym wiesz czy nie- płacisz za serwer. Serwer to miejsce, gdzie znajdują się pliki Twojej strony internetowej. Strona nie jest tworem zawieszonym w czasoprzestrzeni- potrzebuje dysku, na którym jest zapisana, tak jak Twój komputer ma dysk, na którym zapisujesz swoje pliki.

Kwestia serwera w przypadku zlecenia wykonania strony specjalistom, bywa często nieomawiana. Dlaczego? Dlatego, że spora część klientów, która zakłada swoją pierwszą stronę nie ma świadomości istnienia serwera, a firma nie widzi potrzeby uświadamiania klienta, lub serwer nie jest wyodrębnioną kwotą na fakturze, a jest wliczony w całkowity koszt strony lub abonament miesięczny. Ma to swoje plusy i minusy. Trafiają do nas często klienci, którzy twierdzą, że wcześniej serwera nie mieli lub nie płacili za niego. Prawda jest taka, że mieli i płacili, tylko nie byli tego świadomi.

Warto przyjrzeć się tej kwestii z kilku powodów. Od serwera zależy mi.:

  • szybkość działania strony- jeśli strona nie jest przeładowana, obciążona dużymi plikami, a jej szybkość nadal nie jest zadowalająca, to przyczyn należy szukać u dostawcy usług serwerowych.
  • sprawność działania strony- są dni kiedy strona przestaje działać i powtarza się to w najważniejszych dla Twojej firmy dniach? np. organizujesz spory event i w dniu otwarcia lub zamknięcia zapisów dostajesz dziesiątki maili z informacją, że strona nie działa prawidłowo? Prawdopodobnie serwer, na którym znajduje się Twoja strona nie wytrzymał obciążenia i tak dużej ilości wejść. Nie mając tej świadomości i nie informując o tym obsługującej Cię firmy, że liczba wejść może drastycznie wzrosnąć w określonym czasie, zafundowałeś sobie sporo niepotrzebnego stresu lub w najgorszym wypadku straciłeś klientów. To samo dotyczy przedświątecznych zakupów w Twoim sklepie internetowym.
  • bezpieczeństwo strony- warto zapytać czy dostawca usług serwerowych zapewnia nam backup plików strony internetowej minimum 24h wstecz, na wypadek ataku hakerskiego, nieumyślnego skasowania plików lub nadpisania plików przez osobę obsługującą stronę internetową.

Zaoszczędzić na serwerze możesz w przypadku, gdy Twoja strona jest tylko formą wizytówki w internecie, nie planujesz jej rozbudowywać i często aktualizować. Możesz wtedy spokojnie rozpatrzeć najprostsze i tanie rozwiązania na rynku.

W przeciwnym wypadku, kiedy Twoja strona zapowiada się na portal, często aktualizowany i rozbudowywany, a dodatkowo działania marketingowe będą kierowały ruch na tą właśnie stronę, nie skąp na dobry serwer. Pieniądze wydane na kampanie marketingowe, reklamę itd. pójdą na marne, jeśli w najważniejszym okresie strona będzie miała przerwy w działaniu, z powodu dużej ilości wejść. Pamiętaj, aby poinformować o tym dostawcę serwera, który dobierze odpowiednie parametry serwera dla Twojej strony.

3. Domena

Domeny z rozszerzeniem .pl zazwyczaj są darmowe na pierwszy rok użytkowania. Ceny za kolejny rok są zbliżone w wielu firmach, więc różnice  które są wielkości kilku zł, nie mają większego wpływu na koszt ogólny strony internetowej w skali roku czy miesiąca.

Warto tutaj nadmienić, że zmiana domeny co roku- tylko po to aby zaoszczędzić kwotę 100zł-150zł w skali roku, działa na niekorzyść wizerunku firmy. Zastanów się nad tym, co poprawić w swojej firmie, jeśli opłata domeny stanowi problem finansowy.

4. System CMS

Wybierając system CMS możemy sporo zaoszczędzić, zarówno na samym systemie i licencji, ale również na obsłudze tego systemu. O systemach, ich możliwościach i cechach przeczytasz w poście: Strona otwarta vs strona na systemie autorskim

5. Obsługa i aktualizacja strony

Zakładając, że Twoja strona jest oparta o system CMS, masz możliwość zaoszczędzić na obsłudze, ale będzie to uzależnione od:

  • systemu CMS jaki posiada Twoja strona- jeśli Twoja strona posiada system, do którego masz dostęp, to jesteś na drodze do zaoszczędzenia pieniędzy na aktualizację i obsługę strony, ponieważ większość lub wszystko możesz wykonać na niej samodzielnie; system autorski może utrudnić Ci te działania, zwłaszcza jeśli będziesz chciał rozbudować stronę o nowe funkcje; system otwarty da Ci większe możliwości od zaraz i często w dużo korzystniejszej cenie lub za darmo
  • Twoich umiejętności obsługi tego systemu- jeśli potrafisz obsługiwać system i czujesz się w tym dobrze i pewnie, a do tego masz czas aby to robić, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby pieniądze za obsługę zostały w Twojej kieszeni, a zmian na stronach dokonasz we własnym zakresie; jeśli nie masz tych umiejętności, to zleć obsługę specjalistom, zaoszczędzisz czas i nie zepsujesz strony, za którą zapłaciłeś
  • czasu, który poświęcisz na obsługę i aktualizację strony- jeśli nauka obsługi systemu idzie Ci opornie i nie daje zadowalających efektów to odpuść i zleć to specjalistom, zaoszczędzisz czas i możesz wykorzystać go na inne produktywne działania, a specjaliści zadbają, aby strona była aktualna i wyglądała profesjonalnie w każdym czasie; jeśli nie masz czasu na obsługę również dobrze będzie zlecić to specjalistom- aktualna strona jest ważna dla potencjalnego klienta, a koszty obsługi nie są wysokie w stosunku do profitów

*W poście 20 funkcji dobrego kreatora stron internetowych prezentuję możliwości kreatora podstron, z których korzystam obsługując swoje strony, oraz z których korzystają nasi klienci do aktualizacji swoich stron. Obsługa tego systemu jest intuicyjna, nie wymaga umiejętności programistycznych, daje zaawansowane możliwości z poziomu panelu admina.

6. Wygląd i nadmierna personalizacja strony

Nadmierne skupianie na detalach, personalizacja każdego pixela strony pod gust właściciela danej firmy, jest dzisiaj stratą czasu i trwonieniem firmowych pieniędzy. W ciągu ostatnich lat najważniejsza stała się funkcjonalność, czytelność, użyteczność strony dla potencjalnego klienta, oraz to jak szybko użytkownik dotrze do potrzebnych mu informacji.

Obecnie projektujemy strony pod użytkownika strony internetowej, oraz wymagania dzisiejszej technologii. W tym wypadku radzę zaufać profesjonalistom i ich obyciu w obowiązującym designie i trendach.

Jeśli podoba Ci się portfolio firmy, i wybierasz ją mi. ze względu na ich projekty, to nie ingeruj za wszelką cenę w pracę grafika. Wpadniesz w błędne koło odpłatnych zmian, dokonywanych pod Twoje dyktando, które się nie sprawdzą i nie wniosą absolutnie niczego w pozyskanie klienta dla Twojej firmy. Jedyne co zyskasz, to swój własny zachwyt, który niekoniecznie będzie podzielany przez innych oraz nieszczęśliwego grafika, który płacze nad Twoją stroną.

Podsumowanie

  • darmowe kreatory stron oszczędzają Twoje pieniądze tu i teraz, ale nie budują wizerunku godnej zaufania firmy w internecie, jest to oszczędność pozorna o zerowym efekcie
  • dla wizytówkowej strony internetowej wystarczą najprostsze i tanie rozwiązania serwerowe; nie oszczędzaj na rozbudowanych i często aktualizowanych stronach, na które kierujesz ruch z reklam, ponieważ przerwy spowodowane dużą ilością wejść na stronę, skutecznie pogrzebią sukces Twojej kampanii marketingowej, a z nią Twoje pieniądze
  • zmiana domeny co roku- tylko po to aby zaoszczędzić kwotę 100zł-150zł w skali roku, działa na niekorzyść wizerunku firmy, zastanów się nad tym, co poprawić w swojej firmie, jeśli opłata domeny stanowi problem finansowy
  • na systemie CMS oraz licencjach można zaoszczędzić bardzo dużo, wiąże się to również z obsługą danego systemu, wybierając system CMS możesz posłużyć się tym postem: Strona otwarta vs strona na systemie autorskim
  • oszczędzaj na obsłudze i aktualizacji treści na stronie tylko wtedy, kiedy masz umiejętności i czas aby wykonać to we własnym zakresie, w przeciwnym razie rozsądnie jest zlecić to specjalistom, aby Twoja strona była zawsze aktualna i atrakcyjna dla potencjalnego klienta
  • personalizacja każdego pixela strony pod gust właściciela danej firmy, jest dzisiaj stratą czasu i trwonieniem firmowych pieniędzy; dziś najważniejsza jest funkcjonalność, czytelność, użyteczność strony dla potencjalnego klienta, oraz to jak szybko dotrze do potrzebnych mu informacji; radzę zaufać profesjonalistom i ich obyciu w obowiązującym designie i trendach, zamiast wpadać w błędne koło odpłatnych zmian, które niczego nie wnoszą

Pomyśl o tym, że finalnym celem Twoich działań w internecie jest pozyskanie klienta. Strona jest do tego podstawowym narzędziem, a wszystkie elementy strony składają się na efekt końcowy. Najważniejszym celem jest konwersja użytkownika strony w klienta Twojej firmy. W tym względzie zawsze warto zaufać specjalistom, niż działać na własną rękę, kierując się jedynie chęcią oszczędności finansowych, dlatego że po kilku miesiącach czy nawet latach bycia samograjem, możemy odkryć, że stoimy w miejscu.

Newsletter Grupa Diamentowa

Ciekawy artykuł?

Otrzymaj powiadomienie o kolejnych
Nieprawidłowe dane. Spróbuj ponownie
Udało się! Sprawdź pocztę.
Arleta Adamska zamieszkali.pl
Autorka artykułu:
Admin
Pracuję w branży już 10 lat. TOP30 Blog podróżniczy w Polsce (zamieszkali.pl) Grafika, malowanie (aadamska.pl), odpowiadam za dostarczenie najlepszej treści na blogu.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Blog
Copyright © 2010-2020 Grupa Diamentowa
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram